Cara-cara Membuat Cincin daripada Duit Syiling

Published On 05/12/2013 | By cisdel | Rekaan Menarik, Trivia

Orang yang kreatif mampu menghasilkan karya kreatif mereka daripada apa bahan sekali pon. Post kali ini kami nak kongsikan proses pembuatan cincin yang sangat unik dan kreatif daripada duit syiling. Cincin yang bakal kami tunjukkan ini adalah hasil karya Nicholas Heckaman yang telah lama menghasilkan cincin daripada duit syiling US. Nak tengok macam mana proses membuat cincin berkenaan? Jom kita tengok

cincin duit syiling

cincin duit syiling

coin ring

Langkah pertama: cari duit yang sesuai untuk dijadikan cincin

buat acuan

buat acuan supaya duit digerudi pada bahagian tengah. Kalau tidak cincin sukar untuk dibentuk nanti

tebuk lubang

tebuk lubang

nampak macam ok je kan

nampak macam ok je kan

panaskan duit syiling

panaskan duit syiling supaya mudah untuk dibentuk

rupa syiling cincin

inilah rupa duit syiling bila ia sudah sejuk

mulakan proses mengetuk

mulakan proses mengetuk

mengetuk adalah proses yang paling sukar sekali

mengetuk adalah proses yang paling sukar sekali dalam membuat cincin ini

proses buat cincin

selepas diketuk seketika ia akan kelihatan seperti ini

teruskan mengetuk

teruskan mengetuk dan proses pemanasan sehingga ia menjadi bentuk cincin

kilatkan cincin

kilatkan cincin berkenaan, tetapi berhati-hati supaya corak pada cincin berkenaan tidak hilang

cincin syiling dah siap

tadaa! dah siap

Macam mana sangat menarik bukan? Juga tidak sukar untuk dibuat. Tetapi sila berhati-hati kerana menurut sumber perbuatan merosakkan atu mengubah suai duit adalah salah disisi undang-undang. Kami tak berapa pasti tentang ini tapi untuk langkah berjaga-jaga kami nasihatkan jangan cuba di rumah hehe.

cisdel takde jari

sumber: mymodernmet

Kongsi Artikel

One Response to Cara-cara Membuat Cincin daripada Duit Syiling

  1. Pingback: Cara-cara Membuat Cincin daripada Duit Syiling

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *