Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Published On 13/03/2012 | By cisdel | Alam, Senibina Menarik

Bosco Verticale (Vertical Forest) adalah menara apartment projek seorang arkitek yang bercita-cita tinggi di Milan, Stefano Boeri. Beliau cuba menggabungkan dua elemen yang berbeza dalam rekaan bangunannya iaitu urban dan alam sekitar untuk menghasilkan satu rekaan bangunan yang sangat harmonik. Bosco Verticale adalah dua menara menara gergasi yang mempunyai pokok-pokok dikelilingnya dan kelihatan seperti hutan menegak yang sangat menakjubkan.

00055 BoscoVerticale01 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Bosco Verticale

00055 BoscoVerticale09 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

struktur bangunan Bosco Verticale

00055 BoscoVerticale08 mini Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

penerangan kegunaan menara hutan ni

00055 BoscoVerticale03 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Bosco Verticale ini merupakan projek untuk membuat apartment

00055 BoscoVerticale04 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

jangan tiba-tiba ada jumpa monyet bergayut kat hutan ni dah le, rimau ke hehe

00055 BoscoVerticale05 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Ia dapat menapis habuk-habuk dan menyerap CO2 dan membebaskan oksigen dan lindungi anda daripada radiasi

00055 BoscoVerticale06 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Menara ini dapat memberikan penghuninya persekitaran yang lebih bersih dan udara yang segar

00055 BoscoVerticale10 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Imej janaan komputer rupa bentuk apartment ini

00055 BoscoVerticale11 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Macam sihat je orang kat dalam bangunan ni kan haha

00055 BoscoVerticale12 Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

ada terdapat 900 batang pokok pada bangunan ini dengan ketinggian 3, 6, dan 9 Meter

Baso Verticale construction Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Bosco Verticale dalam pembinaan

Sedikit info tentang Bosco Verticale ini:

Lokasi: Milan, Itali
Ketinggian: 2 Menara (110m dan 76m setiap satu)
Tahun: 2007 (on going)
Client: Hines Italia
Keluasan binaan: 40 000 meter persegi
Budget: 65 juta € (RM307.68 juta)

Bangunan ini dijangka dapat memberikan udara dan persekitaran yang lebih bersih dan sihat bukan sahaja kepada penghuni bangunan ini malah pada masyarakat sekeliling. Ia dapat menyerap Co2 dan membebaskan oksigen yang banyak dan sangat diperlukan. Ia juga dapat menapis habuk-habuk serta melindungi penduduk daripada radiasi dan pencemaran bunyi. Hebat bukan icon smile Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

cisdel verticale Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

sumber: web rasmi Stefano Boeri, zmescience

Kongsi Artikel

5 Responses to Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

  1. OrangAkaun says:

    sejuk rumah..sempoi..tapi sok akar boleh buat retak simen…

  2. are_rull says:

    menarik dn cantik (^_^)

  3. eez says:

    tak berat ker? lantai tu boleh tampung berat pokok tu ker? myb arkitek tu dh sukat seme tu kot… hurmm… apa kelemahannya erk..? setiap benda mesti ada kelemahan… bukan nk negatif, cuma nk tau jer…. yg positif kita dh tau…

    • admin says:

      kelemahan tu nak kena tunggu bangunan ni siap dulu dan nanti tunggu ada orang jumpa kelemahan dia. hohoho takkan la pemaju nak dedahkan kelemahan awal-awal ye dak?

  4. Pingback: Bosco Verticale: Hutan Menegak Pertama di Dunia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>