Bagaimana Gadis-gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

Published On 22/12/2011 | By cisdel | Menarik

Gadis-gadis pada zaman sekarang memang gemar berhias dan akan mengambil masa yang agak lama untuk bersiap. Yela, nak pakai mekup, nak berdandan, nak pilih baju dan aksesori yang sesuai dan sebagainya. Post kali ini kami ingin kongsikan bagaimana gadis-gadis pada tahun 1860 bersiap-siap untuk ke majlis-majlis atau keramaian. Kami yakin ramai yang pernah tengok cerita koboi dan pernah tengok rupa baju gadis-gadis mereka. Teruskan membaca untuk melihat bagaimana mereka bersiap dan berpakaian.

gadis berpakaian Bagaimana Gadis gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

Sediakan rangka yang sesuai

gadis bersiap 2 Bagaimana Gadis gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

Masukkan rangka pada gadis tersebut

gadis bersiap 3 Bagaimana Gadis gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

Betulkan rangka biar selesa

gadis bersiap 4 Bagaimana Gadis gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

Masukkan gaun pada gadis berkenaan. (tengok nak masuk gaun pon kena ada 2-3 orang tolong)

gadis bersiap 5 Bagaimana Gadis gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

Selesai pakai gaun kembang

Untuk pengetahuan anda, rangka tersebut dipanggil Crinoline dan ia diperbuat daripada besi bertujuan untuk memberi bentuk dan menyokong gaun yang dipakai. Ia biasa dipakai oleh kerabat diraja dan orang-orang kenamaan untuk menunjukkan darjat seseorang. Tengok la nak pakai dia pon agak rumit dan perlukan bantuan beberapa pembantu.

cisdel pakai crinoline Bagaimana Gadis gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

sumber: 12th blog

Kongsi Artikel

5 Responses to Bagaimana Gadis-gadis Pada Tahun 1860 Bersiap

  1. giler tu..

    tapi nice pic :D

  2. lembu daging says:

    camne dia nak duduk?
    nak pergi toilet pun susah

  3. agaknya yg ni dia kawin sbb tgk baju & hiasan kepala cam nampak lain dri org lain..tpi serius berat kalo besi =,.=

    • admin says:

      berdasar sumber memang besi.. berat ke tak itu dia je yang tahu hehe..

      mungkin betul jugak dia nak pi kawen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>