Tembikai Paling Kecil di Dunia

Diterbitkan Pada 01/08/2011 | Oleh cisdel | Alam

Berdasarkan fakta menarik mengenai buah-buahan yang kami pernah tulis suatu ketika dahulu, “terdapat lebih 1200 jenis tembikai yang tumbuh seluruh dunia dalam 96 negara”. Post kali ini kami nak kongsikan satu jenis tembikai iaitu tembikai paling kecil di dunia. Ia diberi nama “pepquinos” dan tumbuh di Amerika Selatan.

smallest watermelon01 Tembikai Paling Kecil di Dunia

eer tembikai sebesar satu sudu je.. confirm tak puas makan

smallest watermelon02 Tembikai Paling Kecil di Dunia

"saya makan 9 bijik tembikai.. wahahaha"

smallest watermelon03 Tembikai Paling Kecil di Dunia

kalau beli sekilo ni rasanya berapa ratus bijik dapat hohoho

smallest watermelon04 Tembikai Paling Kecil di Dunia

hanya sebesar duit syiling je

smallest watermelon05 Tembikai Paling Kecil di Dunia

errr isi dia macam timun.. -.- manis ke ni bang?

smallest watermelon06 Tembikai Paling Kecil di Dunia

ini rupa pokok dia..

Sedikit informasi tentang pepquinos ini, saiznya hanyalah kira-kira 3cm panjang dan 2cm diameter. Ia bersaiz 20 kali ganda lebih kecil berbanding tembikai biasa. Sebenarnya pepquinos ini adalah “micro-cucumber” (timun mini) yang berkait rapat dengan keluarga tembikai. Dari segi luarannya ia memang kelihatan seperti tembikai tapi bilah dibelah ia akan nampak seperti timun (rujuk gambar #5). Rasanya rangup seperti timun dan biasanya dihidangkan dalam menu di restoran – restoran mewah sebagai appetizer, salad, goreng dan juga sebagai manisan (sorbet). Untuk lebih banyak informasi tentang pepquinos ini, sila rujuk sumber kami icon smile Tembikai Paling Kecil di Dunia

cisde tembikai kecik Tembikai Paling Kecil di Duniasumber: worldmustbecrazy

Kongsi Artikel

7 Responses to Tembikai Paling Kecil di Dunia

  1. fina fento berkata

    ahaha cisdel takyah pakai chopstiklah..ngap je terus :tongue_laugh_ee:

  2. Harimau Malaya berkata

    keciknye…. :gulp_ee: :gulp_ee:

  3. zuan berkata

    subhanallah, dgn kuasaNya tiada yg mustahil~

  4. Wan Perlis berkata

    blh mkn x.hahaha

  5. Dekja berkata

    buah camtu kat umah saya pun ada.cam x caya plak bia saya baca ni.sebiji camni!kulit dia cam tembikai,dalam mcm timun.betul2 serupa.benih dia dari amerika kot.

  6. hamba berkata

    cam belimbing pun ade…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>